skionline.plsprzęt przeczytaj Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Koła w łańcuchach

2003.01.13
fot. J.Ciszak
fot. J.Ciszak
Poprzedni sezon zimowy udowodnił, że nawet posiadanie opon zimowych nie gwarantuje nam pewności pokonania niektórych, zaśnieżonych odcinków dróg. W wielu przypadkach niezbędne okazują się łańcuchy przeciwśnieżne. Pamiętamy alarmujące doniesienia mediów o obowiązku używania łańcuchów na kilkunastu odcinkach górskich dróg w Polsce, czy też o kłopotach kierowców z wjazdem do Czech i Słowacji przez niektóre przejścia graniczne. Od dawna też wiemy, że nie warto wybierać się do krajów alpejskich bez małej, plastikowej skrzyneczki zawierającej łańcuchy. W krajach tych przepisy dotyczące nakazu używania łańcuchów przestrzegane są bardzo rygorystycznie, a ceny ich wypożyczenia są zupełnie nieopłacalne.

Przypominamy jednocześnie, że nasz kodeks drogowy dopuszcza używanie łańcuchów tylko na drogach ośnieżonych czy oblodzonych. Zresztą jazda po asfalcie powoduje przyspieszone niszczenie nawierzchni, opon oraz samych łańcuchów.
RODZAJE I JAKOŚĆ

fot. J.Ciszak
fot. J.Ciszak
Istnieją dwa podstawowe rodzaje łańcuchów : najazdowe i do szybkiego montażu. W pierwszym przypadku łańcuchy należy rozłożyć przed kołami napędowymi, najechać na nie, a następnie zamontować. Ten rodzaj jest ciągle powszechnie stosowany do samochodów ciężarowych. W drugim przypadku nie jest wymagane ruszanie samochodu, a montaż jest zdecydowanie łatwiejszy i mniej kłopotliwy. Posiadacze samochodów osobowych, a także dostawczych powinni zdecydować się na ten rodzaj łańcuchów. Kupując łańcuchy należy też zwrócić uwagę na ich jakość i decydować się tylko na wyroby renomowanych firm. Do takich należy m.in. włoska SIMAKA, która dzięki dystrybutorowi w Polsce - firmie TAURUS z Mikołowa pierwsza wprowadziła na rynek łańcuchy przeciwśnieżne do szybkiego montażu i od prawie dziesięciu lat pozostaje jego liderem. Szczególnie przestrzegamy przed pojawiającymi się ostatnio wyrobami dalekowschodnimi, które ze względu na zastosowanie do ich produkcji kiepskich materiałów nie spełniają wymogów stawianych nowoczesnym łańcuchom.

Dodajmy tylko, że zerwanie się łańcucha może spowodować uszkodzenia nadkola, a nawet przedniego zderzaka samochodu, więc konieczność kosztownej naprawy.

WZORY

Występują trzy zasadnicze wzory łańcuchów : drabinkowe, typu "Y" (igrek) i rombowe. Nazwy odnoszą się do śladów odbijanych przez łańcuchy na śniegu. "Drabinka" jest wzorem podstawowym, polecanym przede wszystkim kierowcom, którzy będą używać łańcuchów sporadycznie i posiadają samochody o mniejszych mocach. Wzór rombowy, dzięki stałemu kontaktowi łańcucha z podłożem zapewnia najlepsze właściwości trakcyjne, w tym samym zapobiega uślizgom bocznym co jest szczególnie istotne na krętych, górskich drogach. Wzór "Y" stanowi kompromis pomiędzy dwoma rodzajami opisanymi powyżej, choć ostatnio wypierany jest przez proste modele rombowe.

MATERIAŁY

Ogniwa łańcucha powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie i rozerwanie. Jest to zwykle stal manganowa lub niklowo-chromowo-molibdenowa. Poprawę właściwości stali uzyskuje się także przez jej ulepszanie cieplne. Ogniwa dobrych łańcuchów posiadają przekrój litery "D" co zapewnia ostre krawędzie zewnętrzne powodujące lepszą pracę łańcucha na śniegu i lodzie.
Modele łańcuchów różnią się też między sobą szczegółami technicznymi. Niektóre nie posiadają na przykład blokady łańcuszka napinającego, a jej brak powoduje poluzowanie łańcucha, co przeważnie prowadzi do jego zerwania.

Niektóre modele samochodów mają niewielki prześwit między elementami zawieszenia, a kołami (instrukcje te są zawarte w instrukcji obsługi). Należy wówczas stosować łańcuchy "odstające" od koła maksymalnie na 9 mm, podczas gdy najpopularniejsza wartość to 12 mm. Łańcuchy 9-cio milimetrowe są zwykle wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów, a ze względu na swą konstrukcję powodują mniejsze wibracje koła podczas jazdy przez co zalecane są do samochodów wyposażonych w układ hamulcowy z ABS’em.

UWAGI PRAKTYCZNE

Kupując łańcuchy należy odczytać z tabeli ich rozmiar wynikający z pełnego wymiaru koła np.: 165/70x13. Łańcuchy montuje się na kołach osi napędzającej, a podczas jazdy nie powinno się przekraczać prędkości 50 km/h.
Należy również unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Przed dłuższymi przerwami w eksploatacji łańcuchów należy je wypłukać w ciepłej wodzie, a następnie wysuszyć, co zapobiega przyspieszonej korozji.

NOWOŚCI

fot. J.Ciszak
fot. J.Ciszak
W zeszłym sezonie pojawiły się na rynku łańcuchy samonapinające. Nie wymagają one, tak jak tradycyjne, ponownego "dociągnięcia" po przejechaniu kilkudziesięciu metrów. Poza tym zapewniają samoczynne centralne układanie się łańcuchów na kołach. Modelami reprezentującymi łańcuchy samonapinające są Artik Flash firmy SIMAKA i Klack&Go austriackiej firmy KWB.

Kierowcy samochodów ciężarowych i autokarów będą mogli w tym sezonie nabyć łańcuchy do szybkiego montażu (Artik Transport SIMAKI). Konstrukcja nie jest może nowa, ale po raz pierwszy w tym roku wyprodukowano rozmiary pasujące na tak duże koła.

CENY

W zależności od modelu łańcucha i wielkości koła komplet łańcuchów przeciwśnieżnych do samochodów osobowych to przeważnie wydatek rzędu 100,oo - 300,oo zł.
Do samochodów terenowych, dostawczych i ciężarowych należy używać łańcuchów o wzmocnionej konstrukcji przez co ich ceny są o kilkadziesiąt procent wyższe.

Zobacz kolekcję łańcuchów 02/03



skionline.pl

powrót

Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Sprzęt narciarski 24/25
Porady
WorldSkitest 23/24
  • Test nart 22/23
  • Snowstyle 22/23
  • WorldSkitest: