Meindl sztuka na wysokim poziomie | 2005.04.15 |
| Szef senior Alfons Meindl |
|
W międzyczasie upłynęło 15 lub 16 lat od momentu, kiedy po raz pierwszy mogłem zwiedzić produkcję u MEINDLA. Wówczas tak jak mały chłopczyk wytrzeszczałem szeroko oczy dziwiąc się i dziś zdumiewam się tak samo, jak niewiarygodnie dużo pracy trzeba włożyć w wykonanie wysokiej jakości buta trekkingowego.
Przede wszystkim, jak dużo pracy ręcznej - to również dziś. Zręczne i wyćwiczone ręce są w stanie ze skóry, tekstyliów, gumy, kleju, pianek, folowanej wyściółki, tworzyw sztucznych, nici, nitów i haczyków stworzyć but. W przeciwieństwie do wielu innych tzw. zawodów rzemieślniczych szewstwo jest wciąż prawdziwym rękodziełem.
Dobór materiału na zewnętrzną części buta Tradycyjne buty turystyczne i trekkingowi składają się ze skóry - naturalnego produktu, który powstaje podczas garbowania skóry bydlęcej. Skóra byków jest lepsza niż skóra krów. Oprócz tego wiele zależy od tego, z której części wygarbowanej skóry części są cięte. Ważne jest także, czy skóra jest w całości czy też została rozdzielona. (rozdzielenie skóry polega na rozdwojeniu jej dolnej warstwy - dopiero potem jest ona garbowana). Kryzys wywołany przez BSE jak również duże zapotrzebowanie na całym świecie spowodowały jej braki i wzrost ceny. Alternatywnie lub w połączeniu ze skórą naturalną używa się dziś skóry syntetycznej (np. Lorica) i tekstyliów (np.Cordura). Materiały te uzyskały w międzyczasie wysoką jakość, a w niektórych właściwościach (jak np. lekkość) przewyższają nawet skórę!
Wykrawanie »Części konstrukcji« cholewki muszą zostać dokładnie wycięte ze starannie wybranych materiałów. Dziś nie odbywa się to ręcznie, lecz na wytłaczarkach lub przy pomocy nowoczesnego przecinaka laserowego, który jest sterowany komputerowo poprzez program CAD (Computer Aided Design).
Szycie cholewki Przygotowane wcześniej pojedyncze części są zszywane ze sobą tylko w stebnowalni. Zależnie od modelu i wzoru wymaga to wielu zabiegów. Nie może się to odbyć automatycznie i wymaga pracy ręcznej. Także sznurowadła, uszka, haczyki, pętelki etc. muszą zostać zamontowane ręcznie.
Wyścielanie
|
Gumowy pasek naciągany jest ręcznie |
| Aby brzeg cholewki, język i szwy nie uciskały a pięta dobrze była osadzona, każdy but potrzebuje wyściółki z tworzywa piankowego lub materiałów folowanych. Nie mocuje się ich szczelnie na całej powierzchni, lecz tylko przy użyciu specjalnego kleju w rozpryskiwaczu. Należy nanieść go tak dużo, jak jest to konieczne do prawidłowego przymocowania, i równocześnie tak mało, żeby klej nie zredukował zdolności wentylacyjnych i drenujących obuwia. To także należy wykonać ręcznie!
Wbudowanie podszewki Bezpośrednio na nodze znajduje się podszewka. Tradycyjnie składa się ona także ze skóry. Obecnie używa się również często membrany GORETEX®, ponieważ jest ona w 100% wodoszczelna a mimo to zapewnia odpowiednią wentylację (samej membrany nie można zobaczyć, ponieważ pokrywa ona jako laminat podszewkę od tyłu). Podszewka w butach posiadających GORE-TEX® jest najczęściej wykonana z tekstyliów. MEINDL oferuje pod nazwą ComfortDry również GORE-TEX® na podszewce skórzanej.
Zmęczenie materiału
|
Cholewka formatowana jest poprzez prawidło do butów |
| Cholewka pod wpływem pary staje się miękka i można ją formować. Wówczas naciąga się ją na prawidło a następnie przymocowuje na pod-podszewce - nazywa się to »zmęczeniem«. Prawidło ma kształt stopy, jest wykonane z plastiku i od tego etapu procesu produkcyjnego przez cały pozostaje w bucie. W ten sposób but otrzymuje i zachowuje swój odpowiedni kształt.
Uszczelnianie MEINDL ma swój własny patent dotyczący uszczelniania. Nanoszona gorąca masa z tworzywa sztucznego zamyka szczelnie but od spodu i chroni w ten sposób przed wilgocią. Naklejanie pasa zewnętrznego Po przeszlifowaniu materiału cholewki nakleja się wokoło pas. Chroni on cholewkę przed przetarciem i nadaje butowi większą stabilność. To jest także wyłącznie praca ręczna!
Montaż podeszwy Podeszwa profilowana wyposażona jest w amortyzacyjną poduszkę poliuretanową. Podeszwa jest najpierw zdrapywana, a następnie nanosi się po obu stronach specjalny klej poliuretanowy. Kolejno jest suszona w specjalnym tunelu, aktywowana przy pomocy podczerwieni i przymocowywana do buta na specjalnych prasach do podeszew.
Tunel zimna Wszystkie procesy klejenia podczas zmiękczania przeprowadzane są przy użyciu ciepła, natomiast kończy się je w tunelu zimna. Stabilizuje to wszystkie połączenia oraz kształt i dopiero wówczas z buta można wyjąć prawidło.
Finish
|
Kontrola końcowa |
| Finish stanowi kosmetyka obuwia. Szczotkowanie skóry, ostatnia konserwacja środkiem impregnującym, rytowanie i szlifowanie gumowych części, nawlekanie sznurowadeł oraz pakowanie, jak również końcowa kontrola przeprowadzana przez doświadczonych specjalistów - wszystko po to, żeby but naprawdę ładnie wyglądał.
Tekst: Till Gottbrath
| powrót
Zobacz
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Sprzęt narciarski 24/25
Porady
|