Przygotowanie nart. | 2002.10.10 |
Po każdorazowym użyciu nart należy sprawdzić stan ślizgów i krawędzi. Wskazane jest posiadanie zestawu imadełek narciarskich oraz masywnego stołu, do którego można je przykręcić. Ułatwią one prace przy nartach, a wręcz niezbędne są do ostrzenia krawędzi.
Wytrzyj narty do sucha. Grubą (5 mm) plastikową cykliną usuń resztki starego smaru. Przemyj ślizg benzyną ekstrakcyjną usuwającą tłuste pozostałości smaru. Zauważone drobne ubytki, bruzdy i dziury w ślizgach uzupełnij odpowiednim kolorem tworzywa. Jest ono czasem dostępne w handlu pod nazwą: "pałeczki" do zalewania ślizgu. Zapal "pałeczkę" i kap topiącym się tworzywem w miejscu ubytku w narcie. Uważaj, aby temperatura roztopionego tworzywa nie była za duża, a dzieje się to wtedy, gdy "pałeczkę" trzymamy zbyt daleko od ślizgu. Uważaj podczas gaszenia palącego się tworzywa. Płomień zdmuchuj, a nie machaj ręką próbując gasić jak zapałkę. Palące się tworzywo może kapnąć na rękę i dotkliwie Cię poparzyć. Nierówności po zalewaniu wyrównuj ostrą plastikową cykliną. Ubytki głębsze występujące w pobliżu krawędzi możliwe są do naprawienia tylko poprzez wycięcie fragmentu ślizgu i wklejenie wstawki.
Krawędzie wyrównuj najpierw od spodu (dlatego wcześniej oczyść ślizg). Pilnik prowadź po obu krawędziach. Uważaj by naciskając na pilnik nie spowodować jego wygięcia - obie ręce powinny dociskać pilnik jak najbliżej krawędzi. Do ostrzenia krawędzi używaj pilników z nacięciami w jedną stronę (pilnik do aluminium) lub tzw. raszpli. Raszpla zalecana jest raczej do robót zgrubnych.
Miejsca na krawędziach uderzone kamieniem utwardzają się. Pilnik w takich miejscach ślizga się. Konieczne jest ręczne usunięcie zewnętrznej, utwardzonej warstwy metalu przy pomocy kamienia szlifierskiego (lub papieru ściernego).
Kolejnym etapem jest ostrzenie krawędzi z boku narty. Jest to zadanie wymagające dużej wprawy. Ułatwieniem dla mniej wprawnych są ostrzałki o regulowanym kącie ustawienia pilnika w stosunku do ślizgu. Najprostsze mają kąt 900 ; bardziej skomplikowane umożliwiają zmianę kąta na mniejszy. Ostrzenie boku krawędzi przy pomocy ostrzałki jest możliwe nawet w "warunkach polowych".
Naostrzone krawędzie wymagają jeszcze usunięcia tzw. drutu - czyli wywinięcia części krawędzi po ostrzeniu. Usuń go delikatnie (aby nie stępić dopiero co naostrzonej krawędzi) przy pomocy specjalnej gumy ściernej lub drobnoziarnistego papieru ściernego nawiniętego na pilnik. W warunkach świeżego, mokrego śniegu w nartach tradycyjnych świadomie stęp część krawędzi (około 10-15 cm) w pobliżu dzioba i piętki narty. Zapobiegnie to zacinaniu się narty w śnieg i ułatwi rozpoczynanie skrętu. W nartach carvingowych nie tępi się krawędzi. Oczyść ślizg nart przy pomocy bawełnianej szmatki z opiłków.
Tak przygotowane narty, naostrzone i bez dziur, możesz smarować. Smarowanie jest czynnością w zasadzie prostą, polegającą na operowaniu opracowanymi przez fachowców ustalonymi regułami, a popełnienie pomyłki jest naprawdę trudne. Smary w tubach produkowane jako pasty są bardzo łatwe w użyciu. Podobnie posługiwanie się parafinami użytkowanymi na zimno lub na gorąco nie jest czynnością skomplikowaną. Narciarze początkujący mogą zadowolić się smarami uniwersalnymi w aerozolu. Cała czynność smarowania sprowadza się wyłącznie do natryskiwania sprayem ślizgów nart. Zawodnicy i dobrzy narciarze stosują do smarowania zestawy parafinowe dobrane odpowiednio do warunków atmosferycznych. Przed smarowaniem nart należy zapoznać się z warunkami panującymi na trasie, biorąc poprawkę na porę jazdy, uwzględniając równocześnie temperaturę powietrza, śniegu, gatunek śniegu i jego higroskopijność. Na podstawie tych danych wybiera się odpowiedni smar. Smarowanie nart na gorąco jest bardziej skomplikowane. Rozprowadź parafinę na ślizgach nart żelazkiem (temperatura około 130°C), uważając aby go nie przegrzać. Nadmiar parafiny zbierz przy pomocy plastikowej cykliny. Pamiętaj, że parafina ma znaleźć się w strukturze ślizgu jako warstwa o mikroskopijnej grubości, a nie jako gruba ochrona ślizgu. Ostatnim zabiegiem jest wypolerowanie ślizgu przy pomocy szmatki. Należy również oczyścić krawędzie z resztek smaru. Teraz narty są właściwie przygotowane do jazdy!
Cały ten skomplikowany proces jest często ograniczany do pewnych zabiegów. Wszystko zależy od stanu nart po dniu jazdy.
Zbigniew Stanisławski fragment książki "NARTY praktyczny poradnik dla każdego"
| powrót
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Sprzęt narciarski 24/25
Porady
|