Speedwave - nowa generacja nart | 2006.03.07 |
Elan od 60. lat zapisuje nowe karty historii narciarstwa. Elan to również pierwsza na świecie firma, która stworzyła narty carvingowe. Kolejny kamień milowy w rozwoju słoweńskiego producenta to system Fusion - pierwsze, harmonijne połączenie wiązania z płytą. A jaka jest przyszłość? Przyszłość to SPEEDWAVE - nowe pokolenie nart!
Narty z serii Speedewave zostały zaprojektowane z myślą o osobach lubiących szybką, agresywną jazdę na przygotowanych trasach. Innymi słowy, Elan stworzył nartę zapewniającą doskonałą jakość jazdy i dobrą zabawę na śniegu. Narty Speedwave są wyjątkowo stabilne, nawet przy jeździe z dużą prędkością po bardzo stromym stoku. Dają jednocześnie swobodę i lekkość jazdy zarówno w krótkim, jak i w długim skręcie. Porównując serię Speedwave z innymi grupami nart dostępnych na rynku (cross, all round, slalom, race, carve) zauważamy, że są bardziej uniwersalne. Miejmy więc nadzieję, że w niedalekiej przyszłości narciarze nie będą stawali przed dylematem, jakie deski kupić, a z jakich zrezygnować. Decydując się na model z serii Speedwave, dostaniemy jedną parę "wielofunkcyjnych" nart o zaawansowanej, nowoczesnej konstrukcji.
Innowacyjny i odważny kształt narty - 3D design w połączeniu z oryginalną grafiką to cechy wyróżniające serię Speedwave. Odwieczny problem: "Jak skonstruować miękką nartę, która zachowa odpowiednią sztywność w skręcie?" stał się powodem, dla którego rozpoczęto prace nad nową serią nart. Dział Elan’a odpowiedzialny za rozwój i badania zaproponował kilka rozwiązań, które miały zapobiec skręcaniu wzdłużnemu narty w fazie skrętu. Ze względu na ograniczenia technologiczne odrzucono ostre kształty i ostatecznie zadecydowano, że powierzchnia nowych nart będzie miała kształt fali. Po ponad półtorarocznym okresie pracy nad nową serią, w sezonie 06/07 modele Spedwave będą dostępne w sklepach.
Trójwymiarowe elementy narty zostały tak zaprojektowane, aby technologia zastosowana w ich konstrukcji przekładała się bezpośrednio na jakość i komfort jazdy.
Wszystkie modele z serii Speedwave utrzymane są w jasno zielonej tonacji. Urozmaicają je matowe elementy i kontrastowe, czerwone detale. Narty są nowoczesne, modne, mają sportowy i nieco futurystyczny wygląd.
Konstruktorzy zadbali, by rama narty harmnijnie "współpracowała" z jej falistą strukturą. Górna warstwa narty została wzmocniona tytanem, dzięki czemu w skręcie narta jest bardzo stabilna i doskonale oddaje włożoną siłę. Maksimum funkcjonalności i najwyższa jakość jazdy to najważniejsze cechy wyróżniające nową serię. Kampania reklamowa przedstawia Speedwave jako narty nowej generacji. Testując narty na stoku, najprawdopodobniej nie oprzecie się wrażeniu, że hasło reklamujące Speedwave to nie tylko slogan. Dzięki wszechstronności i jakości jazdy jaką oferuje, ciężko porównywać je do jakichkolwiek innych modeli. Po porostu… nadchodzi kolejne pokolenie desek!
Rewolucyjna technologia W Flex - to nowa konstrukcja nart, których powierzchnia kształtem przypomina fale. Tak specyficzna budowa narty zapewnia: elastyczność (narta swobodnie wygina się wzdłużnie), co jest bardzo istotną cechą umożliwiającą łatwe wejście w skręt i płynną jazdę carvingową oraz sztywność poprzeczną w fazie skrętu, co jest z kolei niezbędne dla zachowania stabilności i bezpieczeństwa podczas szybkiej jazdy na stromych i oblodzonych trasach. Tak zwany "soft flex in stiff torsion" (duża elastyczność wzdłużna narty przy zachowaniu sztywności poprzecznej w fazie skrętu) to cecha, której do tej pory nie udało się żadnemu producentowi połączyć w jednej narcie. Tak więc sukces Speedwave jest naprawdę znamienny. Nowe narty Elan’a od konkurencji wyróżnia jeszcze kilka cech. Dzięki falistej strukturze, zdecydowanie wzrosła wytrzymałość narty, dzięki czemu nie było potrzeby zastosowania do konstrukcji dużej ilości materiału. To z kolei wpłynęło na obniżenie wagi Speedwave o ok. 15 proc. w porównaniu do innych topowych modeli nart dostępnych na rynku. Dodatkowo w konstrukcji Speedwave zastosowano najwyższej jakości materiały (laminowany rdzeń drewniany, podwójny tytan, ściany boczne RST racing), a także zintegrowany system wiązań. W efekcie udało się stworzyć jedne z najlżejszych, dostępnych na rynku nart.
Testy modeli Speedwave Pierwsze testy mające na celu sprawdzenie geometrii nart odbyły się juz początkiem 2005 roku. Główne testy przeprowadzono nieco później: między kwietniem, a wrześniem 2005. Prace nad stworzeniem pożądanego efektu przebiegały wyjątkowo sprawnie dzięki bardzo dobrej współpracy grupy testerów i konstruktorów Elan’a. Najważniejszy był wynik serii testów zorganizowanych na austriackich lodowcach, a ocenę końcową wystawiły sławy narciarstwa: Ingemar Stenmark, Bojan Križaj i Nataša Bokal.
|
Grzegorz Dendys w trakcie jazdy testowej |
|
Więcej: www.elanskis.com
| powrót
Zobacz
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Sprzęt narciarski 24/25
Porady
|